Når jeg fortæller mine kunder at de skal blogge bliver det ofte returneret med et spørgsmål: “Blogge? … Er det ikke sådan noget med dagbøger på nettet?” efterfulgt af et par skeptiske øjne.

Men det at blogge er meget mere end dagbøger, madopskrifter og modetøj, selvom det tidligere har været associeret med dette.
Dette er dog langt fra tilfældet idag, hvor begrebet “content marketing” vinder mere og mere frem.

Content marketing handler om at skabe indhold på virksomhedens hjemmeside med det formål at:

  • Skabe gode og stærke kunderelationer
  • Øge virksomhedens troværdighed
  • Gøre indholdet mere søgemaskinevenligt og øge trafikken på hjemmesiden
  • Vise kunderne at virksomheden kan sit kram (er eksperter)
  • Vinde kundernes tillid ved at hjælpe dem

Derfor vil du som direktør opnå mere end du måske lige i første omgang havde tænkt:

Vær forgangsmand

Ved at blogge viser du de øvrige medarbejdere at du ønsker en virksomhed som positionerer sig som eksperter (eller thought leader som det hedder på engelsk) og at du selv ønsker at være med til at fremme dette.

Når du først har vist dette, vil det være lettere at få de øvrige ledere og medarbejdere til at følge efter – og på sigt vil du måske kunne få dem til at generere det meste indhold.

Demonstrer din viden

Du får mulighed for at vise både medarbejdere, kunder og konkurrenter at du besidder en stor viden om din virksomhed, jeres produkter og branche.

Det kræver selvfølgelig at at du har en viden! I vore dage er direktøren ikke altid ham eller hende der ved mest om produktet men du ved stadig rigtig meget som dine kunder gerne vil høre om:

  • Din viden om branchen (måske med inputs fra for team af specialister)
  • Dit syn på markedet
  • Dine ideer med virksomheden (jeres vision fortalt på kunde-sprog)
  • Dine egne bedste kundeoplevelser (feks gode kundecases som du har fået fortalt af kunderne)

Lad gerne din begejstring udstråles i dit skriveri – det er helt ok. Du skal blot sørge for at du ikke bliver “Sælger-Helge” og bruger din taletid på at fortælle hvor glimrende jeres produkter eller ydelser er… Det er nemlig ikke meningen med at blogge.

Send et godt signal udadtil

Ved at blogge får du også taletid overfor en lang række af de interessenter du eller virksomheden har:

  • Kunder
  • Leverandører
  • Bestyrelse
  • Investorer
  • Medier

Du kan faktisk bruge dine indlæg rent politisk til at påvirke dine egne og virksomhedens mål.

Hvis du sørger for at fortælle netværket og omverdenen om dit blogindlæg (hvilket jeg kommer ind på senere i dette indlæg) er det rent faktisk muligt at det når ud til de personer du ønsker at påvirke.
Det er ikke usandsynligt at medierne griber et blogindlæg fra en direktør og laver en artikel eller et interview på baggrund af dette.

Skab langsigtet indhold

En anden stor fordel ved at lægge dine tanker ud på nettet er at “internettet aldrig dør”! Det betyder at dine blogindlæg fremover vil være tilgængelige og dermed hjælper du også dine online marketingfolk i deres arbejde med søgemaskinerne.

Det har også den fordel at det på sigt kan blive grebet af f.eks. medierne, hvis du tidligere har skrevet om et emne, som lige pludselig bliver aktuelt igen.
Dermed har du skabt det man i online-verdenen kalder for “evergreen content”.

Styrk virksomhedens online synlighed

Som jeg kort var inde på i punktet herover, vil dine blogindlæg også hjælpe din virksomhed med synlighed på nettet, da mere (relevant) indhold på hjemmesiden på sigt vil give flere besøgende via søgemaskinerne.

Derudover vil dine online marketingmedarbejdere kunne bruge dig blogindlæg til det der hedder “intern linkbuilding”, hvor de sørger for at linke fra dit blogindlæg over til andre relevante sider, produkter eller blogindlæg.

Skriv – eller snak?

Nu siger jeg jo godt nok at du skal skrive dine blogindlæg og det vil også ofte give mest mening at det er dig selv der skriver.
Jeg sættet helt personligt tid af i kalenderen hvor jeg skriver blogindlæg og samler ofte ideer til flere indlæg hvorefter jeg sætter mig et sted med ro, hygge og inspiration for at skrive. Det virker godt for mig men det kan være at du har det anderledes!

Men hvis du ikke selv har lysten, muligheden eller tiden til at skrive, kan du sagtens blogge alligevel.

Du kan enten bede en medarbejder om at skrive blogindlægget ud fra dine inputs og ideer – ligesom du sikkert har prøvet med mange andre tekster.
Men en anden (nemmere og mere personlig) metode er at bruge din diktafon-app på din telefon.

På en iPhone hedder den “Memoer” og på en Android hedder den vist “Diktafon”. Det kræver at du bruger 5 minutter på at tænke over indholdet i selve indlægget, f.eks. ved ar skrive nogle underoverskrifter og stikord ned inden du går igang – ellers vil det simpelthen blive for rodet.

Men herefter er det blot at starte båndet og begynde at snakke. Du kan snakke på mange måder:

  • Snak om om du fortæller det til en god ven
  • Fortæl det som om du holder et foredrag om emnet
  • Snak til din sekretær og lav indskudte sætninger til hende/ham

Du kan løbende sætte indspilningen på pause og evt lave små noget om hvad der skal klippes ud. Hvad der virker for dig er noget du selv skal teste af.

Efterfølgende sender du optagelsen til en medarbejder eller ekstern person, som så kan aflytte det og omskrive det til et blogindlæg. Du skal selvfølgelig sikre dig at du får det retur til gennemlæsning inden det bliver udgivet.

Ovenstående metode har jeg faktisk også selv benytter mig af når jeg har fået ideer til nye blogindlæg i bilen på vej til arbejde (jeg har en time hver vej!). Så har jeg enten selv kunne skrive indlægget efterfølgende eller har sendt det videre til en medarbejder.

Du kan også lave en variation hvor en medarbejder optager dit blogindlæg for dig – altså ved at vedkommende sidder sammen med dig og eventuelt stiller supplerende spørgsmål. På den måde er det måske også lettere for dig at snakke eftersom du nu blot bliver interviewet.

Del dit indhold

Når du har skrevet dit indhold er det vigtigt at du ikke blot udgiver det på hjemmesiden og lad det leve sit eget liv – dit blogindlæg skal deles med andre, især hvis du gerne vil have at specielle interessenter skal se indlægget.

Kopier URL-adressen fra dit blogindlæg og indsæt den i en statusopdatering på LinkedIn, evt. efterfulgt at et par linjer, hvor du med egne ord introducerer dit indhold.

Du kan også overveje at dele via andres sociale medier:

  • Facebook – enten jeres virksomhedsside eller din egen private profil.
  • Google+ – dette vil på sigt gavne både din egen profil (det Google kalder Authorship) og søgemaskineoptimeringen.
  • Pinterest og Instagram – hvis dit indlæg kan gøres visuelt, f.eks. med et billede eller en infografik.
  • Nyhedsbrev – send evt. et link til indlægget med ud i jeres nyhedsbrev.

Jeg håber at du nu har fået lidt mere mod på at blogge – for det er meget mere end blot en dagbog på nettet!

Category:
Blog

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *